סיקור : FIFA 12 נגד PES 2012 !


כמו בכל שנה, אנחנו מקבלים שני כותרי כדורגל מרכזיים, וכמו בכל שנה, הם יוצאים בערך באותו הזמן, לאותן הפלטפורמות פחות או יותר. המגרשים בשניהם ירוקים, הכדור תמיד עגול והתחרות בין EA לקונאמי בעינה עומדת - למרות של-EA תמיד היה יתרון גדול במכירות.

השנה התחרות היא קצת שונה מזו של השנה שעברה. בעוד קונאמי עדיין מנסה לשייף פינות במוצר שלה, EA כבר עשתה את הקפיצה הגדולה בגרסת 2010 (מסתיו 2009) ומוצאת עכשיו את הזמן לנסות דברים חדשים ולפתח טכנולוגיות חדשות ומגניבות. עדיין יש לכל המשחק את היתרונות והחסרונות שלו, אבל נדמה ש-PES הולך ומתכסה באבק שמשאיר אחריו המתחרה רב העוצמה. בואו נראה איך השניים משתווים במגוון קטגוריות:

1. תפריטים
אלה לא מהווים חלק ישיר מהמשחקיות, אבל מערכת התפריטים כן מהווה חלק מחוויית המשחק הכללית - שני הכותרים מנסים להכניס את השחקן אל עולם הכדורגל מהרגע שהמשחק מתחיל ועד הכיבוי. השנה, ככל הנראה, היה מעורב ריגול תעשייתי כבד מאוד בעניין, זאת משום ששני הכותרים בחרו לעצב את התפריט שלהם כמעט בדיוק אותו הדבר.
התפריט הראשי הפך אופקי: תוכלו לגלול בו ימינה ושמאלה, ומהסימניות הראשיות לפתוח-מיני תפריטים אנכיים. את רוב המסך תתפוס אנימציה תלת מימדית של שחקנים בפעולה.
תפריטי המשנה של פיפ"א 12 הרבה יותר מסודרים ונעימים לעין מאלה של פרו 12 ונראים חדים ונגישים, בעוד התפריטים של פרו עושים רושם מיושן, כאילו על התפריט החדש והמגניב הולבשו תת-תפריטים מלפני עשור. רקע אפור, טקסט לבן... לרגע הרגשתי בחזרה בימי הדוס.
התפריט של פרו, מצד שני, כלל ברקע שלו מוזיקה קצבית יותר וסרטוני משחקיות עם יותר אנרגיה, אבל בגלל שתפריטים נועדו להיות קודם כל שימושיים ורק אחר כך קצביים, אני נותן כאן לפיפ"א את הנצחון.
FIFA - 1, PES - 0



2. מצבי משחק ופיצ'רים
בשני המשחקים תקבלו את כל מצבי המשחק אותם התרגלנו לראות במהלך השנים: משחק יחיד, מצב קריירה, ניהול מועדון, מצבי אונליין תחרותיים ועוד. פיפ"א 12 מציג את האפשרות ליצור פרופיל שחקן אוניברסלי, כמו פרו 12, אך לפרופיל בפיפ"א יש באמת משמעות. שם תתבקשו לבחור קבוצה אותה אתם אוהדים, והנקודות בהם תזכו גם יעלו אתכם ברמות וגם יזכו בנקודות את הקבוצה אותה אתם אוהבים. ככל שתתרמו יותר – הקבוצה שלכם תופיע גבוה יותר בטבלה. לחלקכם זה אולי נשמע לא נחוץ, אבל אוהדים אמיתיים יודעים שלראות את הקבוצה שלהם מדשדשת בתחתית הטבלה זו לא הרגשה נעימה במיוחד.
לפי הרמה של השחקנים גם תוכלו לדעת לא להתעסק עם שחקנים 20 רמות מעליכם או סתם להשוות מול חברים. תקבלו גם נקודות על משחקים באופליין, נגד המחשב: זאת אומרת שגם כשתתאמנו על טקטיקות התקפה חדשות תזוכו בניקוד על הזמן וההשקעה.
בסך הכל, החוויה השלמה של פיפ"א 12 טובה יותר. היא משלבת את כל מצבי המשחק ליחידה אחת ואת כל אוהדי קבוצה מסויימת ליחידות קצת יותר גדולות. כל הזמן תרגישו שאתם עושים משהו ותורמים בצורה כלשהי, בין אם לניקוד האישי שלכם או לזה של הקבוצה המועדפת עליכם. אז פיפ"א מבקיע כאן נקודה שניה.
FIFA - 2, PES - 0



3. גרפיקה ותנועה
כמו בכל שנה מבטיחים לנו בתחום הזה שיפורים שאפשר למשש מייד, הרי אנשי השיווק צריכים לשכנע את השחקנים להניח את המשחק שקנו לפני שנה אחת בלבד ולרכוש את המהדורה החדשה.
נתחיל עם השינוי הגדול ביותר של פיפ"א, והוא התוספת למנוע הפיזיקלי שנקראת ה-Player Impact Engine ואמורה לדמות בזמן אמת את האינטראקציה של השחקנים עם הכדור ובינם לבין עצמם. עכשיו, כשתתקעו בשחקן יריב ותגרמו לו לשבור את הרגל, האנימציה על המסך אמורה להיות הרבה יותר מציאותית. המנוע באמת עובד רוב הזמן והאנימציות שהוא מציג משתנות כל הזמן; השחקנים מגיבים למכות מהכדור ולדחיפות של שחקנים אחרים בצורה שלא נראתה באף משחק ספורט עד היום. הדבר משדרג את חוויית הכדורגל לעשירה ואמיתית יותר, אך כמו בכל דבר חדש, גם במנוע הזה יש לא מעט באגים. האנימציות לפעמים יתחילו להשתגע, שחקנים יעופפו באוויר או יעלמו. מאחר והאנומליות קורות, ברובן, אחרי התקלויות עם שחקנים אחרים ולא בזמן ריצה עם הכדור, הן אינן משפיעות על המשחקיות לרעה.
מנגד יש את פרו 12, שמבחינה ויזואלית פשוט לא עומד בקצב. המנוע אמנם כן עבר ליטוש והשחקנים כבר לא נופלים לתוך הדשא או מתחילים לעשות את ריקוד הרובוט האמצע המגרש - לפחות לא לעיתים תכופות - אבל מאחורי הליטוש אפשר לראות את הקמטים של הטכנולוגיה הממוחזרת. תנועות השחקנים נוקשות וחדות ולא משתלבות זו בזו והמודלים של השחקנים נראים כמו בובות קרטון ליד חבירהם מפיפ"א. בקטגוריה זו זוכה פיפ"א 12 ללא עוררין.
FIFA - 3, PES - 0



4. טקטיקה ובינה מלאכותית
שידרוג נוסף שמגיע עם כותר הפיפ"א הזה הוא החלפת גניבת הכדור האוטומטית בטכניקת הגנה משוכללת יותר. בכותרים קודמים כל מה שהייתם צריכים לעשות הוא להחזיק מקש אחד ולחכות שהשחקנים שלכם יקחו את הכדור מהקבוצה היריבה – זה כבר לא עובד כאן. הפיצ'ר החדש נקרא Tactical Defending והוא יגרום לכם לעבוד הרבה יותר קשה כדי לזכות בכדור.
השיפור הניכר ביותר בפרו 12 הוא הבינה המלאכותית שניתן לאפיין כמאתגרת, חכמה ודינאמית. שחקני קבוצתכם ינסו להשתחרר מהמגינים וליצור בעבורכם הזדמנויות, בעוד שחקני הקבוצה היריבה ינסו לחסום את דרככם ולהרחיק את עמיתיכם לקבוצה. תוכלו אף לשלוט על 2 שחקנים בו זמנית על מנת להכין מהלכים מורכבים יותר, למרות שזה דורש הרבה תרגול. גם השופטים בפרו נהיו הרבה יותר הגיוניים וסוף סוף למדו את חוק היתרון.
לגבי המנצח בקטגוריה הזו, זהותו תלויה ביריב שלכם. אם אתם משחקים לבד כנגד הבינה המלאכותית, תהנו יותר ממשחק בפרו 12, בו היא תאתגר ותפתיע אתכם. אם אתם מרבים לשחק כנגד חברים אז היתרון הזה של פרו נמחק ולפיפ"א יש יותר עומק טקטי. אז תיקו.
FIFA - 4, PES - 1


5. חוויית המשחק
הגענו לת'כלס. באיזה משחק יותר כיף לשחק? האם המשחקים בכלל מציעים שדרוג משחקיות משמעותי ביחס לגרסאות השנה שעברה?
המשחקיות של פיפ"א 12 כלל אינה דומה לזו של הכותר מהשנה שעברה, זאת תודות למנוע הפיזיקלי החדש ולמערכת ההגנה המשופרת. המשחקיות החדשה מאתגרת יותר וגם מתגמלת יותר.
לפרו 12 משחקיות מהירה יותר שמרגישה יותר כמו משחק ארקייד. יש כאלה שאולי יעדיפו את זה, אבל זה היה גם בפרו 11, שפרו 12 מרגיש כמו טלאי בשבילו ולא כמו משחק חדש לגמרי. הקהל כאן אמיתי יותר, נכון, אבל המשחק עצמו פחות, אז אני נותן את הנקודה שוב לפיפ"א.
FIFA - 5, PES - 1





6. הקריינות והסאונד
שום שידור של משחק כדורגל לא יהיה שלם בלי צמד שדרנים שיסבירו לנו מה קורה על המגרש, לא בגלל שאנחנו לא יכולים להבין את זה לבד, אלא בגלל שהם מוסיפים לדרמה (ולקומדיה).
גם בקטגוריה זו מתבלטת סדרת פיפ"א. האפקטים הקוליים, כגון הבאסים מהבעיטות החזקות בכדור והתופים שישמיעו האוהדים ימלאו לכם את החדר בתחושת איצטדיון. לקריינות נוכחות חזקה יותר, עם שדרנים שיעדכנו אתכם בדברים מעניינים יותר מ"עכשיו שבצ'נקו עם הכדור".
עבודת הסאונד במשחק של קונאמי בינונית. הקריינות יבשה, עם קריין שנשמע לא מרוצה מהעבודה שלו בכלל ורק מחכה ללכת הביתה. את הקהל כמעט ולא תשמעו, והצלילים שהיו אמורים לדמות נגיעות קטנות בכדור מזכירים לי יותר את הקולות שעושה המקלדת של האייפון. פיפ"א לוקח כאן בלי אפילו להתאמץ, ו-PES מנסה לא להיות נבוך מדי מהתבוסה שהוא סופג.
FIFA - 6, PES - 1

נצחון חד-משמעי !
אין כאן מקום לספקות. כותר הכדורגל שכולם ישחקו בו השנה יהיה פיפ"א 12 (והוא אכן נמכר ביחס של 25 ל-1 מול PES 2012). פיפ"א 12 הוא שיפור ענק מהכותר של השנה שעברה, בעוד כמעט כל מה שקונאמי עשתה בפרו 12 זה לתקן גליצ'ים ולשפר את הבינה המלאכותית. נקווה שבשנה הקרובה הצוות שלה ינסה לעבוד קשה יותר ולהיות שאפתני יותר כדי לחזור בגרסת 2013 אל המגרש בכוחות חדשים.

קרדיט לאלכס גרבוב.

6 תגובות

גולש/ת יקר/ה, שימ/י לב ♥ !
צוות פרו אבולושן ישראל מקפיד ביאירות על תגובות נאותות.
כל הנאמר בתגובות הוא בגדר דיעות הגולשים בלבד ועל אחריותם, נא להשתמש בשפה נקיה ותרבותית.
במידה ותגובתכם תהיה לא נאותה, היא תימחק ,ותיחסם לצמיתות! אנא מנעו מאיתנו אי נעימות.
תודה וברכת המשך גלישה מהנה, Pes-il.